رواية الخادم الفصل التاسع والأخير
الخادم
الفصل التاسع والأخير
الكاتبة مي علي
شكرا للمتابعة ودمتم بخير
رواية الخادم
الفصل التاسع والأخير
الكاتبة مي علي
شكرا للمتابعه والتفاعل الجميل
وبحبكم جدا
بسم الله الرحمن الرحيم
بصو لبعض بدهشه وقالو
الكتاب !!!
الشيخ ..
الكتاب
احمد ..
عم الشيخ بسرعه شيع خبر للشيخ رضوان يجي بسرعه
- وانتو
- هنخرج معاك نستني بره البلد لحد ما ترجعو
وفعلا طلع الشيخ يجري
عيشه ..
هو اي القبر ده
واي حكايته
- قومي بس من هنا وانا هحكيلك كل حاجه
وفعلا طلعو من البلد
وحكالها كل حاجه عن المقبره دي
فقالت ..
مش يمكن لسه فيه شر جواها
- اكيد الخير هيقضي علي كل شر
لما الشيخ رضوان يرجع
كل حاجه هتبقي بخير بفضل الله
- انا خايفه علي بابا اوي
- الله اعلم زمانه عمل فيه اي بس أن شاء الله انا متفائل خير
وكلكم هتكونو بخير
فضلو قاعدين للصبح
لحد ما لمحو من بعيد الشيخ رضوان
اول ما شاف البلد قال ...
والله زمان يا جبار
وأمر احمد والشيخ يعملو اللي عملوا الغفير زمان يدلق الميه دي قدام عتبت كل باب
وقال لاحمد يخلي معاه الكتاب ميظهروش لحد اما يقوله
وفعلا الشيخ قعد يقرأ
لكن عشان صحته معدتش زي الاول
كان الشيخ التاني بيكمله
واتهزت الأرض
والشيخ نده بعلو صوته بس المره دي كان بيحكلهم اللي حصل من قبيل الاذل
والناس كانو عارفين عيشه واللي حصلها
والناس اتجمعت علي حكاوي احمد واللي حصل لابوه والقبر اللي باخر البلد
والعلامات اللي ف البيت ده
واللي شافو جبار بكل هيئاته
وفي ناس كانت عارفه الحكايه شهدو علي كلامهم
الشيخ قال محدش يطلع من داره
اوعي حد يطلع من داره
رضوان ف نفسه ...
يارب اتنصف المره دي
الشيخ ف صوت واحد ...
وحدو الله يا جدعان
الكل قال لا إله إلا الله
وحدو الله كمان مره
لا إله إلا الله
كمان مر
وقبل ميكمل كان ظاهر قدام عيشه ابوها وأخوها الكبير اللي كان اختفي من فتره وافتكروه سرق أبوه وهرب
عريانين ومجلودين
وتلاته تانين بنفس الشكل
واحمد شاف الغفير صاحب أبوه
معاهم
وورا خالص الراجل اللي بنا الكوخ ف البدايه اللي بقي مطرحه البيت دلوقتي
عيشه صرخت من حرقه قلبها علي ابوها واللي حصله وعلي اخوها
لكن رضوان قال ...
صبرك بالله يا بنتي
صبرك بالله
وزعق بعلو صوته ...
اظهر يا جبارررر
اظهر وبان خايف ومستخبي ليه
أخرج لأرض الله الواسعه
خرج جبار لكن محدش شايفه غير عيشه والشيخ رضوان
بهيئته الحقيقه
وصوته المسموع للكل ...
أجئت لتخرجني من. ارضي
- والله زمان يا جبار
والأرض ارض الله قولتلك
والمره دي ملكش عليهم سلطه
ضحك ضحكه مخيفه ...
اتعتقد أنني حزين
اجل انا طموح اود لو كانو كل هؤلاء معي
ف لحظه الموت أكن اقرب إليهم من أمهم ومنهم من تخور عزيمتهم بعد تلك الحياه القصيره الفانيه
ولكن ماذا اقول لك
انا اتمتع بالرضا ف هاهم اتباعي من خلفي هم معي
وهذا يكفي
واحد فقد يكفي
واتظن انك تستطيع القضاء علي
ف انا أخذت عهدا الي يوم تبعثون
- ملعون يا جبار انت وسلالتك
وكل دول اخدتهم من ضعف وغغله
في منهم اللي اتت عارف أنه ممتش علي عهدك وانك قتلته ظلم
بس انت مش هتفني ظلم يا جبار
انت فاني زيينا
وكرهك لينا مش هيطلعك منها يا جبار
انت الوحيد اللي متذكرش اي عذابك
بس انا واثق انك ليك عذاب لا يعلمه إلا هو
ملك الأرض وواريثها الحي الذي لا يموت
لا اله الا الله
والكل وراه
لا اله الا الله
جبار بيبص حواليه زي المجنون
علي وشه ابتسامه وضحكه عاليه كل ما الناس تعلي الصوت
شاور رضوان لاحمد
ف اداله الكتاب
فتحه وبدأ يقرأ كلمات من صفحات
بصوت عالي
جبار اصابه الجنون
وبدأ يصرخ
ويعلي صوته
والشيخ يقرأ
لحد ما وصل وقال ...
وبتلك الكلمات اللي اخرجتك من سجنك
وبالملعون اللذي أحضرك
اسال اسم الله الاعظم الرحمن الرحيم مالك الملك
ان يكف اذاك عنا ويلعنك ف الدنيا والاخره
يا ملعووون
بسم الله الحي القيوم الذي لا اله الا هو
ورجع تاني يقرأ لحد ما قال ...
الي يوم يبعثون
وبص ف عين جبار اللي اتهيألو للحظه أنه كان بيبكي
وكأنه اضرب ضربه رجعته للبيت تاني وهو بيصرخ
والبيت بدأ يهوي ف الأرض طلع من جذوره هو والبير والاوضه اللي تحت الارض
بيلف ف السما
ونزل ع الأرض هبد لحد ما بقي بسوا التراب
والقبر اللي كان مدفون فيه الغفير
ومتبقاش من الجثث دي
غير جثه الاب
وجثه الابن
وخلصت القريه من جبار وشره
واخد احمد الكتاب
والشيخ رضوان
قال للناس ...
ساعدونا يا خلق ندفن الراجل الصالح ده وابنه
الناس دي اللي مقدرش عليهم جبار ولا غيره
ومهما راحو بعيد عن الباب بيرجعو تاني يخبطو
وهما عارفين أنه هيتفتحهلم
الكل ف حضره الله أمن
واخدو الجثث ودفنوها وصلو عليها
واتشفي ابنه الصغير ومراته
والشيخ رجع لأهله سالم غانم
وهو حاسس أنه اتولد من جديد
اما الشيخ رضوان
ف مات بعد ما ادي رسالته وحس أنه خلص الأرض من شر عظيم
قعد يحارب فيها خمسه وعشرين سنه
أما عيشه ف احمد كتب عليها واتجوزها
وبنو بيت جمب البيوت
واتكفل احمد وبني مسجد كبير مطرح البيت ده
والقريه بفضل الله قامت على رجلها
تاني
أما الكتاب ف اتحفظ ف مكان آمن ف بيت الله
وكل الناس دلوقتي عارفه أن لا جبار ولا غيره ليهم علي ولاد آدم سلطه
احيانا قوتهم بتبقي ضعف قوتنا
بس الحاجه الوحيده اللي ميعرفوهاش اي اللي ف القلوب
وان الطيب مسيره هيفوق مسيرنا هنرجع مهما طالت سيطره جبار ..أو الشيطان علينا وقت ما بيأذن ربنا وهنفضل رجل جوه ورجل بره لحد ما ربنا يثبتنا ويقبلنا
وينجدنا من سيطرته
وسيطره نفسنا علينا
اسأل الله الهدي وإياكم ويجمع امه محمد كلها علي خير يارب
شكرا للمتابعه وهتوحشوني
مي علي
تعليقات
إرسال تعليق