القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

رواية بهجان الجن العاشق الفصل السادس للكاتبة مي علي


                                   رواية " بهجان " الجن العاشق               


رواية بهجان الجن العاشق الكاتبة مي علي 

                                                                          

                                                                          


رواية بهجان الجن العاشق 




 رواية بهجان الجن العاشق 

الفصل السادس 

الكاتبة مي علي 




أسفه جدا ع التأخير ولكن الدار طلبت مني اوقف الرواية دي وانزلها كتاب بسبب الإقبال عليها 

لكن خلاص المشكله اتحلت 



نبدأ بسم الله 


عرض شخبورش الجواز علي مامة حلاوتهم 


اللي فاجئتها وقالت ...

شخبورش طلب ايدك مني وانا وافقت


نزل عليا وشي غضب عمري ما كنت اتخيله وصرخت ف وشها ...

انتي بتقولي اييييي 


- زي ما سمعتي 


- انتي مين اداكي الحق انك تقرري عني 

أن اتجوز المسخ ده 

اتجوزيه انتي 

انا كنت عارفه انك عاوزه تدخليني معاكي ف سكتك دي 

لكن لا عمري مهسمحلك تعملي كده فيا 



وسبتها وخرجت اجري 

اروح فين بس يارب واعمل اي 


جه هو ف دماغي 

قولت لازم ادور عليه 


واقوله ع اللي هيحصل 


تؤ لكن لا انا بردو معرفهوش عشان اشيله همي واحكيله حاجات زي دي 


طب اعمل اي 

بس هو الشخص الوحيد اللي اعرفه ويقدر يساعدني 


قررت اني لازم اظوؤ

أقوله 


جريت ع السوق وسألت عليه قالولي اكيد عند البحيره 


روحت هناك 

ملقتهوش 


قولت ف نفسي يادي النيله هو انا هلاقيها منين ولا منين بس 

انت فين بقي يا أخي 



وطلع من ورايا زي العفريت وقال ...

شوبيك لوبيك عبدك بين ايديكي 



- يخربيتك خضتني 

انت بتطلع زي العفاريت من تحت الارض 


- وليه زي مانا عفريت فعلا 

بص غمضي عينك وانا هختفي



- يادي النيله هو ده وقت لعب 

تعالي بس عاوزه اتكلم معاك 



وشديتو من ايدو 

حسيت برعشه غريبه جوايا 

لكن مهتمتش 


وروحت قعدت معاه ع البحيره 


ولكنه لاحظ اني فضلت أتلفت


بصلي وقال ...

مالك بتتلفتي ليه كده 

خايفه من اي 

اوعي تكوني خايفه من البتاع ده اللي جه من شويه ووشك جاب ألوان 



- لا لا انا مش خايفه 


- هههه واضح 

قومي قومي 

تعالي نقعد ورا العشبه مش هيشوفك 




- اه ياريت 


قومنا وقعدنا 

بصتله وقولت ...

اسمعني كويس فاكر الموضوع اللي قولته لي الصبح 



- موضوع اي 


- موضوع الجزيره والتبر الاحمر والفتاه الشابه والراجل اللي راح ورا الجبل 


والفرقان قصدي القربان 


الكاتبة مي علي


- اه اه ماله 



- انا عوزاك توديني 

ينفع انهارده نمشي 



- طبعا لا انتي بتهزري دول تسع ليالي وعشر ايام 

ولازم مع كمال البدر بأيام الغجر 



- انا مش فاهمه حاجه 



- موضوع طويل هفهمهولك بعدين بس انا مقدرش اوديكي المكان ده الأيام دي 

لازم اجهز الحاجات الاول 

لازم نجمع المطلوب 



- انا معاك بكل حاجه عاوز فلوس اديك اجي معاك اجمع اللي انت عاوزه بس توديني



- وأمك والحارس بتاعها 


- دي عاوزه تجوزهولي ومش بعيد كمان يحبسوني   انا كان لازم اقولك عشان لو حصلي حاجه تلحقني 



- استني بس يجوزوكي لأي للبتاع ده 


- اه والله 


- وانتي عوزاني الحقك ازاي 



- اوعدني انك هتوديني ولو حصل حاجه تلحقني انا والله مليش حد ف الدنيا ووقعت مع العالم دي 

وانت الوحيد اللي ادتني امل 



- بس انتي واثقه فيا اوي يعني مع انك متعرفنيش 


- انا بس مليش حد وبخاف من كل حته حواليا اعمل اي بس 

انت مش عارف انا حياتي كانت عامله ازاي 


انا غرقانه وانت استلقتني 



- طيب تمام 

حاولي بس تساهيهم وانا اول ما يحين المعاد هتلاقيني قصادك 



- أمتي يعني طيب 


- عدي حداشر يوم من دلوقتي 



- ياالهوي كل ده 



- متقلقيش انا هلحقك لو حصل اي حاجه

- طيب انا هقوم وهعمل زي ما قولت هستناك متتأخرش عليا 



- حاضر 


وفعلا مشيت 

روحت ع البيت وكنت بتعمد اني مخرجش 

ولا اعمل اي حاجه تلفت انتباهها 


حاولت تتكلم معايا ف الموضوع كنت بسكتها بأني قاعده ف البيت اهو 

وكنت بصرخ واعيط وادخل ف حالة هستيريا عشان تسبني ف حالي 


وبعد ما عدا خمس ايام 

كنت ف السوق 

بدور عليه وسط الخلق بعنيا 


ملوش أثر


روحت قرب المغربيه 

لقيتها هي وشخبورش ف البيت 


متجمعين 

قعدتهم مش مريحاني 


دخلت علي طول من غير ما اتكلم 


نده عليا شخبورش 

خرجت له ببوز شبرين 


بصلي وضحك وقال ...

اشمعنا انا يعني اللي بتلبسي الوش الخشب قصادي ولا هو ناس وناس 


سكت مردتش عليه 


قال ..

هو يستاهل بردو ده ف عشيرته هو السيد يعني مش اي كلام 

أمره مطاع عن أبوه كمان 



بردو مردتش 


بصلي وقال ...

حلو اوي انك واثقه فيه 

بس ياتري بقي عارفه هيوديكي فين 



عملت نفسي مش عارفه هو بيتكلم عن اي وقولت .. قصدك اي 


قال ...

صاحبك ده 

الا هو اسمه اي 



- صاحبي مين 

انت بتتكلم عن اي 



- ههههه لا ولا حاجه

 الكاتبة مي علي


- طب انت عاوز حاجه انا تعبانه وعاوزه انام 



وعدا يومين كمان ع الحال ده بدور عليه وسط خلق الله 


وانا ماشيه ف السوق 

خبطت ف أمي 


اتخضيت 

سحبتني من ايدي من سكات 

واخدتني ع المطرح

دخلت ملقتش حد غيري 



قولتلها ...

عاوزه مني اي 


بصتلي وقالت ...

سامحيني انا تحت الأمر والطاعه ومش بأيدي 



محستش بنفسي بعدها معرفش اي اللي حصل 

الدنيا لفت فيا 


صحيت لقيت نفسي ف زنزانه مش وأصلها نور 

في قناديل نار ضوءها عالي 


الحيطان والسقف متاكل 

والحشرات ساكنه الأركان 


اترعبت 

ولقيت نفسي متسلسله بجنازير 


بقيت اطنطت زي المجنونه عاوزه أخرج 


كنت عارفه انهم هيحبسوني 

بس مجاش ف بالي انها هتسمح يعملو فيا كده 


بدأت اهدي 

واجمع اللي حواليا 


دول حطني ف مقبره فيها طلاسم 


كنت مرعوبه 


شويه ولقيت شخبورش داخل بصنيه وبصلي بعنين خبيثه وقال ...

صحي النوم يا ست البنات 

الكاتبة مي علي


- طلعني من هنااااا فكني يا مسخ يا حيوان 



- تؤ تؤ تؤ 

خليكي مؤدبه 

انا هفكك 

حاضر 



حط الصينيه وفكني

لكن الغريبه اني مقدرتش اقوم ولا اتحرك ولا اتكلم 



بصلي وقال ...

ايوا كده هاديه وشطوره 

يااااه لو تفضلي كده علي طول 



وخرج وبص من بين قضبان الباب وقال ...

فاضل ليلتين يا حلوه 


ومشي


انا خوفت 

مبقتش عارفه اعمل اي 

سامعه أصوات مرعبه ف ودني تخلي العقل يشط 


لكن ف وسطهم كنت بسمع صوت بهجان بيطمني ازاي معرفش 


عدي الايام وانا ف حبسي كده شخبورش بيعملني زي كلب زليل 


وف اخر ليله وانا قاعده علي أمل أنه يجي 

وكل دقيقه بخاف اكتر 

مش عارفه الساعه كام 

ولا احنا الصبح ولا بليل 



لكن اللي حصل ساعتها كان غريب 


فاجأه ريح شديده كانت بتهد حيطان الزنزانه وطفت كل القناديل 


بقي في عفره ف الأوضه كان الصحرا كلها اتجمعت ف أعصار جوه 



صوت عالي يصم الودان 


ولقيت حد ف وسط منا مش شايفه حاجه 

طبق علي زومارة رقابتي وبيقول بصوت فظيع ....

لا تستحوذ علي قلبه أنسيه فهو أبن الأب الأكبر وخير سلالته 

لن تستحوذي عليه 

ولنريكي الجحيم فوق الأرض 


وصريخ عالي وكان حد بيسحب روحي 


بقيت بتخيل أشكالهم قدامي 


مسكين أسواط وواقفين كأنهم هيجلدوني 



وفعلا ده اللي حصل كان أبشع ما حصلي ف حياتي 

ومفيش اي حد ينجدني 



جلدوني بقوه حسيت جسمي بينزف 


لحد ما باب الزنزانه انفتح 

وكان مكنش في اي حاجه حصلت ف الزنزانه

انا اترميت ع الأرض 


مكنتش شايفه مين دخل 


لقيت حد حط أيده عليا وهو بيقولي ...

حلاوه قومي يا حلاوه 



 انا عارفه الصوت ده كويس 

حاولت اقوم ببطئ عشان اتأكد بس أن هو 


واول ما التفت وشوفت وشه 

مقدرتش أمنع نفسي من البكا وحطيت كتفي عليه 


حط أيده عليا وطلعها بالدم 


سندني وقال ...

متخفيش قومي معايا انا جيت اهو 

بسرعه يلا انا هشيلك 

غمضي بس عينك 



وفعلا عملت زي ماهو بيقول 

ومحستش بحاجه 


خرجت لقيتنا ف عز الليل 

والقمر مكتمل بدر 


وفي فرس مستنينا عند البحيره 


حطني قرب البحيره وبدأ ياخد بأيده من ميتها ويكب عليا وهو بيقرا حاجات مش فاهماها 


ومبقتش حاسه بأي ألم 


مسك أيدي وهو بيبص ع القمر وبيقول لازم نتحرك قبل الفجر 


قولتله ...

انت ازاي 


وقبل ما أكمل كلام بصلي وقال ...

طريقنا طويل 

عشر أيام هجاوبك علي كل حاجه 

بس هاتي ايدك 


هزيت راسي واديته ايدي 


شالني وركبني الحصان 

اللي كان أسود سواد الليل مفيش في اي حاجه بيضه حتي نن عينه حسيت أنه أسود 

وكان ضخم 

ملي ربط الحمل كويس اوي 

وركب قدامي ومال عليا بضهرو وهو بيقول ...

جاهزه 



سكت شويه وانا ببص ورايا للقريه والبيت والمطرح والبحيره 

ولقيت قدامي لطريق مالا نهايه كأنه واصل للقمر 

عند قمة جبلين ياخدوا عمر طويل عشان توصلهم 


مش عارفه اذا كنت هوصل لحاجه ولا لا 

واللي جاي أسوأ ولا أفضل 

ولا انا اي مصيري 

وهو بيكذب عليا 

لكن لا ده لحقني 


ايا كان اللي هيحصل مش هيبقي أسوأ من اللي انا فيه 

مسكت فيه جامد وبصتله وقولت ...

جاهزه .....

انا بحب المغامرات اوي يا جماعه ودي هتبقي فريده جدا من نوعها يارب تعجبكم للنهايه توقعاتكم للي جاي 

يتبع ... الكاتبة مي علي

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات