القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

بهجان الجن العاشق الفصل الفصل الحادي عشر للكاتبة مي علي

 

  
بهجان الجن العاشق 



رواية بهجان الجن العاشق

الفصل الحادي عشر وما قبل الأخير 

الكاتبة مي علي 



طبعا انا عارفه اني قصرت معاكم 

لكن اكيد عارفين انا بحبكم ادد اي 

كل الحكاية أن نتيجة الثانوية العامه ف اليومين الجايين وأعصابي تعبت ومبقاش ليا نفس لأي حاجه ولا حتي قادرة اعمل حاجه 

ادعولي بس انا واللي زي ربنا يجبر بخاطرنا ومش يضيع لنا تعب 



ده الجزء اللي قبل الأخير 

هيبقي في أحداث كتير عاوزه تفاعل عالي عشان نخلص القصة دي علي خير ويبقي ختامها مسك أن شاء الله 



نبدأ بسم الله




القطه جابتلي الجواب 

فتحته 

لقيته مكتوب فيه ...

إلي من أثرت قلب الشيطان وحولته ألي قلب ضعيف يتألم ويطلب المساعده حاملا قلبه بين يديكي

قرري أن كنتي تودي المساعده ام لا 

وإذا وصلتي للصواب ف انتظريني قرب الفجر بالغابه 

وأحملي قطي الابيض معكي 

ولتأخذي من الذاد ومن الذكر ما يكفي 


كشميرة 



سكت 

الحكاية اتقلبت بدل

ومبقاش في رحله ولا قربان ولا الكلام ده 

دلوقتي انا المفروض انقذ بهجان 


بس انا ضعيفه ومعنديش حاجه احميه بيها 

ولا احمي بيها نفسي 


هروح ألحقه فين بس ده 


كان مستخبيلي فين ده كله بس يارب 


رددت الكلام تاني ...

سيري إلي قدر الله ولتأخذي من الذاد ما يكفي


صح انا هروح لقدر ربنا ومش هخاف من اي حاجه 

واخاف ليه ما ربنا دايما معايا 


ده هو اللي قال ألا بذكر الله تطمئن القلوب


فهمت دلوقتي يعني اي 

سيري إلي قدر الله

ولتأخذي من الذاد ما يكفي



فضلت قاعده اذكر ربنا وأسبح 

وقررت اني هساعد بهجان العاشق اللي ضحي بحياته عشاني 


فضلت قاعده لقرب الفجر 


نمت وحلمت ببهجان 


قاعد ف صورته اللي ظهرلي بيها اول مره كأنسان 

قاعد علي البحيره وبيبكي بشده 


قربت منه 

وندهت عليه لكنه اول ما شافني مرضيش يبصلي 


واستخبي مني 


وهو بيقولي ...

ابتعدي 

لا تنظري إلي 


- بهجان ده انا 

حلاوه 


- ابتعدي من هنا 



- بهجان انت خايف مني 



- انتي من ستخافين مني 


- متخفش انا شوفت علي حقيقتك قبل كده 

ومستعده أشوفك تاني أرجوك 

أظهر 



وفعلا ظهر واتخضيت اما شوفته من قريب 

لكن حاولت أثبت 


قربت منه وانا بقول ...

انت اكتر حد كان قريب مني ف حياتي 

انا عمري مهنسي انك عملت كل ده عشاني 



قال ...

لا لا تنخدعي ف انا من كان عليه أحضارك لهم 

ولكن 

ق قلبي ف انا أحببتك 

أحببتك بشده 

وأصابني الضعف حين أحببت أنسيه 

وانا أعلم أن مصيرنا محتوم ولن نجتمع ابدا الا بالقوة 


فهذا ما أخبرتني به المرأة التي أخبرتيني بأنها قبيحه من حين كنا ف القرية 


أخبرتني أنه يمكن أقناعه بأن تبقي معي ف العالم السفلي ولكن بالقوة 

ف انتي لن تتحملي هذا 



- بهجان اصلا مينفعش 

مينفعش شيطان 

ق ق قصدي جن يحب بني ادمه والمفروض أننا نعمل اي تاني 

انا اصلا عمري ما تخيلت ده ولا عمري كان ف بالي أنه حقيقه 


بهجان انا دلوقتي عاوزه افكك من اللي انت فيه 

يمكن ربنا جعلني ليك سبب 

مش عارفه 

بس انا عمر ما كان ف بالي أن ممكن ده يحصل 


حياتي طول عمرها غريبه 


انا مش عارفه بعد كل الي حصل ده انت هعرف اعيش ازاي تاني طبيعي 

او بعد اللي شوفته هقدر اشوف دنيتي تاني ازاي 



- ألن تظلين معي 



سكت مردتش 


قال ..

اذا لا تأتي فالسجن والجلد أهون من تركك لي 



- لا لازم هاجي اخلصك من اللي انت فيه 



- لماذا يهمك امري وانتي لا تحبيني 

ف انتي معشوقتي 

ولن أسمح لأحد أن يأخذك 



- عمرك مهتأذيني لأنك بتحبني 


قرب مني وحاول أنه يحضني لكني كنت بقاوم 


حسيته بيخنقني 

ومش قادرة اخد نفسي 


لكن فوقت 


صحيت من الحلم الي كان شبه الكابوس 


القط جه ناحيتي كأنه بيرشدني 


فأخدته زي ما قالت وخرجت 


لكنه كان تقيل اوي معرفتش أشيله 


فنزل علي الارض ومشي قدامي كأنه بيرشدني ع الطريق 

ودخلنا الغابة 


فضلنا ماشيين كتير اوي 


لحد ما وصلنا لكوخ صغير 

واقفه عنده كشميرة


اللي بصتلي وقالت ...

والأن فلتنصتي إلي جيدا 

أعلم ما رأيتي والأمر صعب شيئا ما ولكن إذا قومتي بمساعدتي سينتهي الأمر كما تريدين 


اتفقنا 

والأن أنا دعوت كافة قبائلنا من الجان المسلم 

لتحرير بهجان والقضاء علي شخبورش وأتباعه 



- القضاء عليهم ازاي 

هو مش انتو مبتموتوش 



بصتلي بصه عميقه وقالت ..

هذا ينم عن جهل 

لقد تعهد الله بأن يبقي إبليس إلي يوم القيامه 

فقط هو وليس عشيرته 


فقبل بداية الخليقه كان الجن والشياطين هم من يسكنون الأرض ولكن حدثت معركة كبري وقتل بعضهم البعض 

ولم يتبقي سوا إبليس 

ف أخذته الملائكه وجعلته معهم وكان صغيرا يلهو ويلعب وسطهم 

وكانو يطلقون عليه طاووس الملائكه 


إلي أن بدأ الله في خلق آدم ف كان أبليس يحوم حوله وهو كقطعة الفخار يشكله الله كيف يشاء 

ولا احد كان يدري ما هذا 

حتي اليوم المعهود 

الذي أمر الله فيه بالسجود 


ولكن لم يكن السجود لآدم لشخصه كما انتم تعتقدون 

بل أمرهم يسجدون لعظمة الله 

ففي خلقكم أعظم حكمه أكملها الله بالامانة التي عرضها الله علي سائر المخلوقات ف خشيو حملها وأشفقو منها 

ألا وهي العقل 

وحملها الإنسان أنه كان ظلوما جهولا 



وأبي أبليس السجود لآدم ووضع مقارنة بينه وبين ادم 

وهو يدري أنه بذلك يعصي أمر الرحمن 

فغضب الله عليه 


وكلمه الله في آيات معدوده من القرءان 


تعهد فيها أبليس صراحة بأنكم العدو الصريح له 

أنتم سلالة ادم 

حتي تقوم الساعه 



تعهد بأن يغويكم ويأخذكم إلي جهنم معه فهو لن يذهب إليها وحده 

تعهد أن يجعلكم تعصون الله وأن تغيرو خلقكم 

وأنه سيوعدكم ويمنيكم مدام حيا 



وأجابه الله أنه ليس علي عبادة سلطان وان من يتبعه جزاءه الهلاك 

وأخبره أنه سيملأ جهنم من الجنة والناس أجمعين 

ممن اتبعه منكم من الغاويين 



بضعة أيات تقشعر لها الأبدان يقسم فيها الله بعذزته وجلاله 


لا عليكي كنت أوضح بضعة أشياء يفهمها البعض فهم خالق 

ف كل شئ يزول الا وجهه 


وكل يعرف مكانه ويختار مقعده اما الجنة وأما النار 


فلا حزن علي من ذهب فهو قد عرف طريقه 

ولكن كل الحزن علي الحي الذي مازال يرزق 


وفي النهاية جميعنا سنلتقي 


أجل سنلتقي 

أمامه هو الحي الذي لا يموت 


وااااه كم أشتاق لرؤيته 

وكم هو يشتاق لرؤية أحباءه 



أتعلمين 

أن الله نسب إلي نفسه الرحمه 

فقال ... إني أنا الرحمن الرحيم 


ولم ينسب إلي نفسه العذاب فقال ...

إن عذابي لهو العذاب الأليم 

ولم يقل انا المعذب 


أتعلمي أن الله تطغي رحمته ومغفرته كل شيء 

فيوم القيامة تنزل رحمة الله 

حتي يظن أبليس أنه قد يغفر الله له 



ولكن هيهات ف وعد الله حق 


وكل لديه مقعده منذ خلق وحتي يبعث 


ف أين أنت من ذلك ؟!!! 


دعكي من هذا 

ف لدينا وقت طويل لأقص عليكي من القصص ما تقشعر له الأبدان 


ولكن الآن 

أمستعده لأنقاذ بهجان 



- مستعده 


- أجل ف أن الخطة كالأتي 

عنذ بزوغ الفجر 

سنذهب لجزيرة الشيطان 


وستدخلين انتي بمفردك 

ولا تهلعي ف أن الله معك 

ونحن سنأتي من خلفك 


فلا تهلعي مما سوف ترين 



- حاضر 



- فلتجلسي قليلا حتي يحضرو جميعا 

عند الفجر 



هزيت دماغي وقعدت 


عدي وقت 

ولقيتها بتقولي ...

أنه بزوغ الفجر 

هيا 


انا مسمعتش حاجه لكن هي كانت سامعه 


وقومنا 


اتمشينا شوية 

طلعت علي تله 


منحدر بعيد 


بصتلي وقالت ...

لا يراهم البشر 

ولكن سأكشف عنك هذا 

ف لا تهلعي فهم مثلي 



وفعلا حطت أيدها علي عيني 


وشوفتهم 


يا قوة الله دول عشيره 


لا عشائر 

جيش بحاله 


ميوصفوش بشر 


وقفت واتكلمت بلهجتهم 


وردو عليها بصوت عالي جدا بردو بلهجه مختلفه 


وقالتلي ...

مستعده 


هزيت راسي بأيوه 


وركبتني خيل لون أبيض 


واحنا ماشيين عملين يذكرو الله 

بصوت عالي 

أصوات حلوه اوي 


تريح القلب 

وانا معاهم 


فضلنا ماشين كتير اوي 



لحد ما وصلنا لبحر 

ملوش اخر 


قالتلي ...

في منتصف المحيط 

هنا يكمن عرش الشيطان 


قولتلها ...

هنوصل أزاي ده ملوش اخر 



بصتلي كأنها مستهزءه بكلامي 


وطبعا لازم تستهزء منا غبية 

ده سؤال يعني 



ودخلت الجيوش ف الميه 

وانا معاهم وكأن اصلا مفيش حاجه تحتينا 


انا فوق الميه ماشيه والحصان مبيغرقش ولا حاجه بتحصل 


ربنا مديهم قوه معينه 

طبعا غيرنا 


وف نص المحيط لقيت جزيرة الميه عندها عاليه زي الجبل 

والموج بيطلع يغطيها وينزل 


والسحاب حواليها أسود 

مايل للرمادي 


بصيت ورايا ملقتهمش 

ولا حد منهم كله اختفي 


بس هيا جمبي 


بصتلي وقالت ...

ها قد وصلنا 


- ه هم 

راحوا فين 



- لا تهلعي 

ف أنا أيضا الآن سأتركك 


- هتسيبيني يعني اي 

طب وانا هعمل اي هروح فين 



- ستقذفك الأمواج علي الشاطئ 



- وبعدين 


- لا شيء 

ما إن تطأ قدمك ارض الجزيرة 

سيعلم شخبورش بقدومك 



- وهخرج بهجان ازاي 


- عند بزوغ الفجر القادم ستجدينا ف الحال 

لا تهلعي وتذكري دائما الله معك 

فسيري إلي قدر الله 



أغمضي عينيك واكتمي انفاسك 

فسيبتلعك البحر في أحشاءه 


وستجدي نفسك أمام أشكال لم تألفيها 


فلتهيأي في خيالك ولتمهدي لعلقك انك سترين شيئا ليس مألوفا لعينك 


افعلي هذا حتي لا يصيبك الجنون 


- حاضر 


- هيا اغمضي عينيك 


وفعلا قفلتهم واخدت نفس عميق 


وسمعتها بتقول ...

الأن 


وغطست ف الميه 


كان احساس مرعب انا مش حاسه بأي حاجه غير اني بتسحب وبلف ف دوامه 



وهوووووب لقيت نفسي أدبيت ع الأرض 



صوت كشميرة ف ودني بيقول ...

أغمضي عينيك ولتستعيذي بالله 


ف انت الأن في حضرة الشيطان .....



يتبع 

الكاتبة مي علي

 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

9 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق